بررسی امور بلاغی در قصاید زلالی خوانساری

پایان نامه
چکیده

آرایه های بلاغی ابزاری اند که ادیبان با به کار گیری آنها به زیبا سازی سخن می پردازند. علوم بلاغی با ارایه اصول وقواعد فصاحت وبلاغت نقشی انکار ناپذیر در تبیین وتحلیل اشعار و زیبا سازی ان ها دارند، چنانچه بدون کاربرد این علوم شاید سخن هیچ گونه ارزش ادبی نداشته باشد.در شعر زلالی خوانساری نیز چون دیگر شاعران، علوم بلاغی به وفور دیده می شود.هدف از این رساله اشنایی همه جانبه با زندگی زلالی خوانساری شاعرتوانای سبک هندی وبررسی اشعار وی به لحاظ امور بلاغی است. در این رساله به شیوه توصیفی تحلیلی وتعلیلی ابتدا به بررسی زندگی و شرح حال زلالی خوانساری پرداخته واوضاع زمان او شرح داده شده است سپس در سه فصل جداگانه علم معانی بیان و بدیع بررسی شده است و مشخص شد که از ویژگی های سبک هندی مواردی چون تعقید و پیچیدگی، کثرت تشبیهات و استعارات و کنایات، به کار بردن الفاظ عامیانه ،تشخیص، ترکیب سازی، ایهام وارسال المثل در قصایدش بارز است . از میان شاخص های صور خیال بیشترین عنصری که در قصاید وی به چشم می خورد تشبیه است ودر حوزه تشبیه نوع حسی به حسی آن بیشترین بسامد را داراست. در حدود صد وچهل وپنج تشبیه بلیغ هم در قصاید او دیده می شود .تشبیه مجمل وموکد هم نسبت به انواع دیگر تشبیه به مقدار قابل ملاحظه ای در اشعارش وجود دارد. بعد از تشبیه بیشترین میزان صور خیال به استعاره تعلق میگیرد و از انواع استعاره تشخیص بیشترین کاربرد را دارد.وسپس کنایه ومجاز به ترتیب در جایگاه بعدی در قصاید زلالی قرار می گیرند. درمیان آرایه های بدیع صنایعی چون جناس، واج آرایی، حسن تعلیل، اغراق، تلمیح، مراعات النظیر، وتضاد نسبت به سایر آرایه ها بیشتر دیده می شود.

منابع مشابه

ارزش بلاغی قصر در قصاید سنایی غزنوی

این پژوهش به بررسی ارزش­های بلاغی قصاید سنایی از دیدگاه علم معانی می‌پردازد تا جنبه­ای مهمّ از ارزش­های ادبی آن را روشن کند. یکی از مباحث مهمّ علم معانی، مبحث قصر یا حصر است که بلاغت کلام را به­ویژه در بحث قصر اضافی و ادّعایی تبیین‌می­کند. در این جستار بر اساس قواعد مدوّن علم معانی، موضوع قصر و حصر در اشعار سنایی، ازجمله انواع آن، از چند زاویه بررسی و پس از سنجش آنها بر پایۀ قواعد و مباحث مطرح در ع...

متن کامل

بررسی عنصر تلمیح در مثنویهای هفتگانه حکیم زلالی خوانساری

تلمیح آرایه ای بدیعی است که به شعرا و نویسندگان امکان می دهد تا الفاظ اندکشان بر معانی بسیار دلالت کند و از نمود های ایجاز است. حکیم زلالی خوانساری از شعرای مشهور اواخر قرن دهم و اوایل سده یازدهم هجری است. کاربرد تلمیح از جمله روشهایی است که این شاعر، در جهت زیبایی کلام و حسن تاثیر در اشعار خود بدان اقبال نموده است. در این پژوهش که با هدف شناخت هرچه بهتر ویژگیهای شعری مثنویهای هفتگانه زلالی خوا...

ارزش بلاغی قصر در قصاید سنایی غزنوی

این پژوهش به بررسی ارزش­های بلاغی قصاید سنایی از دیدگاه علم معانی می پردازد تا جنبه­ای مهمّ از ارزش­های ادبی آن را روشن کند. یکی از مباحث مهمّ علم معانی، مبحث قصر یا حصر است که بلاغت کلام را به­ویژه در بحث قصر اضافی و ادّعایی تبیین می­کند. در این جستار بر اساس قواعد مدوّن علم معانی، موضوع قصر و حصر در اشعار سنایی، ازجمله انواع آن، از چند زاویه بررسی و پس از سنجش آنها بر پایۀ قواعد و مباحث مطرح در ع...

متن کامل

تحلیل و بررسی شگردهای بلاغی با اعلام جغرافیایی در قصاید سنایی و بدر چاچی

شاعران، اعلام جغرافیایی را دست‌مایه مضمون‌سازی و آرایه-پردازی نموده‌اند و همواره به شیوه‌های گوناگون در شعر خود دست به خلق تصاویر زیبای شعری زده‌اند و یا اینکه با روش-های مختلف شگردهای بلاغی گوناگون آفریده‌اند.یکی از این روش‌ها خلق تصاویر شعری با استفاده از شگردهای بلاغی و بهره‌گیری از اعلام جغرافیایی است. سنایی و بدر چاچی از جمله شاعرانی هستند که در قصاید خود از این شیوه‌ها بهره برده‌اند. در ا...

متن کامل

بررسی انواع شیوه‌های تأکید بلاغی در قصاید ناصرخسرو با نگاهی به خردگرایی و اندیشه‌های مذهبی شاعر

تأکید در بلاغت به معنای ثابت‌کردن یک مفهوم در ذهن مخاطب و تقویت و استوارکردن آن برای زدودن هرگونه ابهام نسبت به معنای منظور است. این شگرد ادبی با استفاده از گنجایش‌های ویژة زبانی صورت می‌گیرد. باتوجه‌به رویکرد مذهبی ناصرخسرو در اشعار و هدف ویژة این شاعر از سرودن شعر، شیوه‌های تأکید بلاغی در اشعار او کاربرد بسیاری دارد. بررسی انواع این شیوه‌ها بسیاری از جنبه‌ها و ظرایف شعری این شاعر را می‌تواند ...

متن کامل

« تطبیق سبک شناسانه و بلاغی اقتفای پرتو در قصاید «پراو» و «دیار آشنا» از قصاید «دماوندیه» و «سپیدرود» ملک‌الشعرای‌ بهار»

چکیده:علی اشرف نوبتی شاعر کرمانشاهی متخلّص به «پرتو» و معروف به «پرتو کرمانشاهی»، صاحب مجموعه‌ی شعری به نام «کوچه‌باغی‌ها» است. از میان شش قصیده موجود در این مجموعه دو قصیده به نام‌های «پراو» و «دیارآشنا» را به اقتفای قصاید «دماوندیه» و «سپیدرود» ‌بهار سروده است. در این پژوهش با استفاده از «روش سبک شناختی متون» ارائه شده در کلیّات سبک شناسی سیروس شمیسا تطبیق سبک‌شناسانه‌ی قصاید یادشده در سه سطح ز...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023